Poznati su i rezultati natječaja za literarne radove učenika, koji se svake godine odvija u sklopu Goranovog proljeća. Žirirali su Ana Brnardić i Goran Čolakhodžić, a u nastavku pročitajte imena dobitnica i dobitnika, njihovih mentorica i mentora te obrazloženja nagrada. Zahvaljujemo Odboru Goranova proljeća Lukovdol-Vrbovsko, u čijoj se organizaciji provodi natječaj.
OSNOVNE ŠKOLE
- nagrada: Jana Lerotić, 7. razred, OŠ Jordanovac, Zagreb
Mentorica: Ivana Vukušić
Pjesme Jane Lerotić brižno su stihovani sižei iz grčke mitologije, a osvajaju elegancijom forme, odmjerenim ritmom, i svježinom jezičnog iskaza te nam tako pjesnikinja stare teme iznova izlaže kao aktualne i bitne. Ova pjesnikinja nas osvaja ne samo formalnom izvedbom svojih pjesama već i svojom svijesti o širini pjesničkog polja i o nepresušnoj i otvorenoj inspiraciji koju mit oduvijek pruža u umjetnosti. U vrlo zrelim i lijepim pjesmama Jana Lerotić svoje lirsko ja skriva iza zrcala mita, a ponegdje nam ga otkrije kad mjeri svoje iskustvo čitanja s iskustvom zbilje, ali i odnos mita i umjetničkog viđenja zbilje, kao u završnoj strofi pjesme „Kentauri“: „Jesu li oni istina stvarna / ili možda metafora / pretvorena u mit, / mislim da nikad nećemo otkrit.“ Pjesnikinja si je postavila izazov koji je uspješno savladala. - nagrada: Stipe Bartulović, 4. razred, OŠ Bijaći, Kaštel Novi
Mentorica: Katarina Radman
U pjesmama Stipe Radulovića odjekuju sunce, vedrina, toplina i bistrina, a njihova je ljepota jednako snažna i ritmički živa u dijalektalnoj izvedbi kao i u pjesmama napisanim u standardu. Stihovi ovog mladog pjesnika izravno i srčano pozivaju čitatelja – djecu, odrasle – da otklone tamu, da se liše mraka, da otvore srce, kao da se izravno oslanjaju na poruku velikog pjesnika Tina Ujevića svojim potomcima o kristalnoj kocki vedrine i o radosti svetijoj od tuge. Vjerujemo pjesniku kad poziva na jasnoću odrasle ljude, koji su se od nje otuđili, u stihovima „Odlučite se judi, / krajnje je vrime! / Ča oćete, ča van je bitno, / dite ka po špagu i regule vaše / oli / sritni trenuci i nasmijano dite sritno?“ - nagrada: Tonka Mikulić, 3. razred, OŠ Vojnić, Vojnić
Mentorica: Anica Globan Kovačić
Poezija postavlja pitanja, a to dobro zna pjesnikinja Tonka Mikulić. Poezija ih ne smije prestati postavljati i čuditi se i diviti običnim stvarima. Pjesnikinja u svojim pjesmama opjevava kruh, baku, učiteljicu, brata, kravatu i svoju mačku stihovima koji nježno naliježu na papir („Ona ide gdje je vode šape, / jer za nju ne postoje mape.“), ali postavlja i zrela poetička pitanja poput „gdje završava ova pjesma?“ Pjesme Tonke Mikulić završavaju često u poantama koje ističu njezin emotivan i prisan odnos prema svijetu koji je okružuje. Taj svijet se širi, a vjerujemo da će se s njime širiti i krugovi poezije ove mlade pjesnikinje.
SREDNJE ŠKOLE
- nagrada: Nikola Serdar, 3. razred, Škola primijenjene umjetnosti i dizajna, Zagreb
Mentorica: Marta Lazić
Pjesnik Nikola Serdar svoja duboko proživljena iskustva vješto prenosi u stih i izdiže ih visoko iznad običnih dnevničkih bilješki. Njegove su pjesme istovremeno izravne i estetski razrađene pa možemo reći da mladi autor uspješno svladava teški zadatak svakog pjesnika: reći svoju istinu, a pritom zadržati produktivan odmak. Nikola svoje upečatljive radove ispunjava sugestivnim slikama bolesti bližnjih, tjelesne krhkosti, čak i smrti, kao i bolima prisnosti i želje za pripadanjem, a iako su boje ekspresionističke, zadržana je elegancija izričaja i riječi se pomno odabiru. Dok listamo stranice s Nikolinim pjesmama možemo se vrlo prikladno pozvati upravo na njegove stihove: „i biseri su iz njih ispadali, / njegovani i zastrašujući“. Prilično smo sigurni da će se za Nikolu Serdara kao pjesnika još čuti.
- nagrada: Paola Vlačić, 4. razred, Srednja škola Mate Blažine, Labin
Mentorica: Branka Komljenović
Paola Vlačić, čije će se poezije prisjetiti posjetitelji Goranovog proljeća iz protekle dvije godine, usredotočila je, čini nam se, svoj pjesnički glas i pronašla svoje omiljene stihovne forme: pjesmu u prozi s elementima toka svijesti, često na zanimljiv način antilirsku, a pored nje i ritmičnu pjesmu kratkog stiha i često britke poante. Razumljivo razočarana u ljude, društvo i njihove nerazumne prioritete, Paola bi rado „da me nije uopće briga ni za što i da sve svrstavam u dokolicu“, no previše joj je stalo. Zato se buni koncentriranim tekstovima u kojima ponekad zasja zvijezda humora ili sunce intime. U jednoj će efektnoj pjesmi posegnuti za vrstom akrostiha kako bi naglasila sraz između svojeg osjećaja za pravdu i ispravnost i onog što joj nameće okolina.
- nagrada: Ivona Mlakić, 4. razred, Srednja škola kneza Branimira, Benkovac
Mentorica: Anđela Mijić
Poezija Ivone Mlakić privlači čitatelja svojom osjećajnom dubinom i otvorenošću, otvara mu vrata u izdašnu nutrinu autoričina svijeta, a pritom mu nudi cijeli niz uspješno sazdanih, gotovo raskošnih pjesničkih slika koje taj svijet dodatno boje i čine ga uvjerljivijim. Iako vrlo lijepo govori i o djetinjstvu, Ivona je zaokupljena ljubavnim temama. Pomalo otežali od nježne ranjivosti, njezini su stihovi ipak odmjereni i otvoreni za svjetlost i promjenu. Miješajući prostor i vrijeme u snene krajolike, „cvrkućući u vodenim udubljenjima grada“, pjesnički glas mlade autorice vjeruje u svoj „vrt na mjesecu“ i računa da će ga jednom dosegnuti.